niedziela, 13 września 2009

Tort czekoladowo-kawowy z kardamonem

 

P1050262
Coś ekstremalnie czekoladowego chodziło za mną od chyba tygodnia. Wreszcie nic nie trzeba było szybko wykorzystywać, żadnych owoców, ani białek. Przyszedł więc odpowiedni czas na spełnienie mojej zachcianki. Za to Liska niedawno zaprezentowała przepis na to wspaniałe ciasto. Przyznaję, że się nie oparłam pokusie…

I dobrze! :)

 P1050291

Przepis podaję za Liską:

Składniki:

  • Kardamon wyłuskany z 12 zielonych łupinek
  • 200 ml mocnej kawy
  • 200 g czekolady gorzkiej 70%
  • 200 g masła
  • 3 jajka
  • 80 ml kwaśnej śmietany
  • 300 g cukru pudru (najlepiej trzcinowego)
  • 170 g mąki
  • 1 łyżeczka sody
  • 30 g kakao

Polewa:

  • 200 g gorzkiej czekolady
  • 50 g masła
  • 1 łyżka Golden Syrup (zastąpiłam 2 łyżkami miodu)

Piekarnik nagrzać do 160 st C.
Okrągłą tortownicę o średnicy 23 cm wysmarować masłem (u mnie śr. 21 cm), wysypać tartą bułką.
Czekoladę i masło umieścić w misce i rozpuścić w kąpieli wodnej.
Kawę wlać do garnuszka wraz z lekko utłuczonymi ziarenkami kardamonu i gotować na małym ogniu ok. 10 min do czasu, aż zostanie nam ok. 120 ml esencji. Przelać przez sitko, ziarenka wyrzucić.
Jajka utrzeć ze śmietaną i cukrem pudrem, wlać lekko przestudzoną czekoladę i kawę. Dokładnie wymieszać, następnie dodać mąkę wymieszaną z sodą i kakao. Połączyć łyżką (ja oczywiście dalej mikserem).
Wlać do tortownicy i piec 1 h 15 minut - ciasto jest upieczone, jeśli patyczek w nie wbity jest suchy (ja piekłam ciasto trochę dłużej).
Ostudzić.

Polać polewą:
Czekoladę rozpuścić wraz z masłem i syropem w kąpieli wodnej i ciepłą polewą polać ciasto. Poczekać aż zupełnie zastygnie.

Smacznego!

6 komentarzy:

myniolinka pisze...

piękny jest! taki wyrośnnięty i taki czekoladowy.....dobrze że ja też mam ciacho na dzisiaj bo inaczej musiałabym do Ciebie na kawałeczek wstapić...:)

Dziwnograj pisze...

A była jakaś specjalna okazja, czy okazją był głód czekoladowy? :>

Wygląda pięknie! Jest takie wysokie i takie, wręcz kremowe. PIękne zdjęcia :)
Już myślę jaki musi być pyszny...

Majana pisze...

Jest wspaniały!
Ten przepis też i mnie kusi , już go wydrukowałam i czekam na okazję. Myślę, ze teraz na jesienne dni ciasta z czekoladą będą częściej się pojawiały :)
Pozdrawiam ciepło :)

Unknown pisze...

wygląda obłędnie, na bardzo pyszny! Uwielbiam takie torty! Co prawda kawy w ogóle nie pijam, ale sama czekolada hmmm

Leszczynka pisze...

Zapraszam, zapraszam... :) Ciasto jest pyszne i jak pachnie podczas pieczenia. Naprawdę trudno było się powstrzymać i poczekać z nim na męża kilka godzin.
A głód czekoladowy (tak jak u mnie)to chyba wystarczająca okazja. Prawda? :)

margot pisze...

bardzo piękna wersja tego torcika , bardzo mis się podoba ta stonowana dekoracja